БТВ, „120 минути“, водеща Мария Цънцарова
15 ноември 2020, неделя, 17.30 часа
4 дни след обвинителното писмо


Линк към цялото интервю в БТВ – 15 минути: btv.bg/ ...
Линк към сайта на проф. Михаил Мирчев mirchev.bg: mirchev.bg/ ...
Линк към You Tube канала на проф. Михаил Мирчев – извадка 12,20 минути: youtube.com/ ...


Гледай видеото тук




ОБВИНЕНИЯТА срещу проф. МИХАИЛ МИРЧЕВ, С ИСКАНЕ ЗА УВОЛНЕНИЕ от Софийски университет В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА


Интервю с проф. Михаил Мирчев,
първо голямо интервю в национална медия


(Започва с въведение, в което са представени откъси и отделни фрази от няколко лекции на проф. Михаил Мирчев. След интервюто)


Цънцарова: „120 минути“ продължава.
     Скандал в Алма Матер. Студенти поискаха проф. Михаил Мирчев да бъде уволнен от Софийски университет. Заради расизъм, реч на омразата и ксенофобия.
     Проф. Мирчев води курса „Социална работа с ЕТНОгрупи“, във ФНОИ.
     С какво си навлече възмущението на студентите ще коментираме със самия него.
     Добър вечер, проф. Мирчев.

Проф. Михаил Мирчев: Здравейте.


Цънцарова: Вижте, аз съм Мария Цънцарова, обаче съм и майка на 2 деца. Как ще се обръщате към мен, защото към една от студентките си се обръщате с думите: „майката на двете деца да каже“?

Проф. Михаил Мирчев: Това момиче си беше изключило камерата (по време на онлайн лекцията). И аз я питам: „Защо си си изключила камерата?“ Тя каза: „Имам две чудесни дечица, които обаче тичат зад мен (опасявам се, че ще ни пречат, ако се виждат).“
     И когато се разбра че няма никакъв проблем, тя си включи камерата. Дечицата тичаха наоколо, без да ни пречат. Така, аз малко на шега, се обръщах към нея по този начин.
     Не виждам нищо обидно.


Цънцарова: Само, че е посочен този цитат точно като обиден.

Проф. Михаил Мирчев: Ами, тези момчета, които са написали гневното писмо, осъдителното писмо, прокурорското писмо... Амиии, така са го възприели. Тяхно право.
          Нищо обидно няма тука.


Цънцарова: Имам две деца и съм на 34 години.
     Вписвам ли се във Вашата представа за раждане „малко по-навреме и малко повече“?

Проф. Михаил Мирчев: Абсолютно се вписвате.
     Значи, преди двайсет години средната възраст на раждаемост при българките-християнки, образованите българки, Вие влизате в този профил, с такъв тип кариерна професия, беше някъде около 27 години. Т.е. Вие на 34 години, ако сте си родили вече двете дечица, значи изпълнявате старата (предишната) норма за раждаемост.
     Докато сега масово има така нар. „отложена раждаемост“. Такъв тип жени като Вас…


Цънцарова: Само че това не е ли избор?

Проф. Михаил Мирчев: Не е избор. Това е културна тенденция, защото става дума за статистика.
     Много хора във Вашето професионално женско съсловие в момента са избрали може би или така им се струпва живота, така нар. „отложена раждаемост“ – вместо раждане средно на 27, раждане на 33, на 35 години на жената.
     Там (в тази висока възраст) вече се ражда едно детенце. Да е живо и здраво. На тази възраст първо детенце, вече жената с кариера, практически не може да става дума за второ дете (освен в редки изключения).
     Промени се детеродния модел на различните категории майки – вкл. на тези като Вас.


Цънцарова: Само че, не е ли редно това да бъде избор на семейството, на жената…

Проф. Михаил Мирчев: То е. Винаги е…


Цънцарова: И някак си да не е предпоставено, че така трябва да правим, че така е добре.

Проф. Михаил Мирчев: Кой е казал „така“?


Цънцарова: Че така Ви се иска да правим.

Проф. Михаил Мирчев: Да, от гледна точка на държавата, на нацията.
     Нали хората казват: „загиваме като нация“. През 2060 година, според единият от моделите, който показах, ние българите-християни, образованите хора ще станем 50% от цялото население. В негативния вариант към 2060 година можем да станем и 35%.
     И тогава веднага възниква въпросът за раждаемостта на тези хора, на тези жени, на тези семейства, които са готови да заредят детето си с голям човешки капацитет, с голям човешки капитал. Може ли по някакъв начин те да се стимулират? Така че освен личен избор да има и някакъв хуманен, но все пак обществен стимул за това.
     Това е и обществен проблем, освен семеен и личен.


Цънцарова: Раждаемостта на циганките раздува общността им. Това са Ваши думи пред студентите.

Проф. Михаил Мирчев: Да, статистика.
     Данните са следните: Подобна категория жени като Вас, това съсловие демографско, вие раждате средно статистически около едно дете, дори по малко е от едно дете на една жена в целия й фертилен живот. При българските туркини е някъде около 2,0-2,1 деца на една жена във фертилния й период. При българските циганки или ромки, кой както иска да ги назовава, числото е 3,4 деца на една жена.
     При това при такива като Вас около 30 години започват да стават масовите раждания, докато при циганките започват още около 14-15-16 години. Има поколенческо разминаване и избързване във времето, освен бройката на родените деца сами по себе си.


Цънцарова: Аз разбирам статистиката…

Проф. Михаил Мирчев: И вижте, преди 10 години циганите са били 7-8% от населението, в момента са 12% от населението…


Цънцарова: Като нещо лошо ли го разглеждате това?

Проф. Михаил Мирчев: Не. Статистика. Може да има оценки и от такава гледна точка, и от друга гледна точка. Към 2060 година … Чуйте …
     Разрастване означава – към 2060 година вероятно ще станат около 25% от населението. Нека политиците мислят по този въпрос, нека училищата мислят по този въпрос, нека културолозите мислят по този въпрос.
     Аз давам фактическото състояние.


Цънцарова: „Диктатурка ще оправи ромите“. Това пак са Ваши думи.

Проф. Михаил Мирчев: Ами да, то е свързано с нашия либерализъм, който е отишъл вече извън всякаква разумна норма. Значи, разрешаваме всичко, когато очевидно има масова девиация. В определени квартали ...


Цънцарова: Ама за каква диктатура говорите? Какъв тип? Като на Хитлер или някаква друга диктатура?

Проф. Михаил Мирчев: Ами отде да знам, има най-различни диктатурки. Те момичетата сами вижте, говорят за Северна Кореа. Това е абсолютно немислим модел.
          Но нещо по-… , да има някакъв ред.


Цънцарова: Какво препоръчвате?

Проф. Михаил Мирчев: Например, нашата социална система дава на така наречените самотни майки, примерно в ромското, в циганското малцинство ред помощи.
     Но я да видим тези помощи дали отиват по предназначение?
     Дава се помощ за дечицата. Тези деца изкъпани ли са? Заведени ли са на училище?
     Когато са заведени на училище, мотивирани ли са от самата майка да отидат на училище, но не само за да хапват банички безплатно и да пийват прясно мляко, което се дава безплатно от училището, а за да учат.
     Задължително трябва да учат минимум до 4-ти клас. След това, според Конституцията, трябва задължително да учат до 7-8-ми клас. …


Цънцарова: Ама всички ли от ромски произход се грижат по лош начин за децата си?

Проф. Михаил Мирчев: Не всички. Казвам, няма да обобщаваме – 40%.


Цънцарова: Обобщавате в лекциите си.

Проф. Михаил Мирчев: 40%. Никъде не обобщавам.
          Тук говорим за трагичните случаи. За около 40% от това малцинство. Има си…


Цънцарова: Доста агресивна общност, с много агресивно поведение, ги описвате.

Проф. Михаил Мирчев: Не е ли така, не е ли така?
          Катуница, Вие казвахте, че сте от Пловдив...


Цънцарова: Ама това всички ли са?

Проф. Михаил Мирчев: Не всички. В тези лекции нито веднъж не говорим за всички.
          Изрично непрекъснато се прави уговорката...


Цънцарова: А „доста агресивна общност“ какво означава?

Проф. Михаил Мирчев: Ами, вижте Столипиново...


Цънцарова: „Общност“ какво означава.

Проф. Михаил Мирчев: Столипиново е общност, нали?
     Огромна част от град Пловдив. От гражданската маса, от гражданството, от политически активното гражданството на град Пловдив.
     Вижте съседното село Катуница. Там нямате ли агресии, които избухват постоянно, от време на време? При някои от тях…


Цънцарова: Също така има случаи на агресии, които са свързани и с хора, които са българи. Не са от ромски произход.

Проф. Михаил Мирчев: Ама, разбира се, че престъпността не е етнически вързана само за едно малцинство.
     Но тук става дума за общностен културен модел, за жалост. На някои места, при някои под-общности…


Цънцарова: Включително и тук в 120 минути е даван примера с полицай от ромски произход, който изпълнява своите задължения – без да влиза в тези щампи за агресивна общност, с агресивно поведение.

Проф. Михаил Мирчев: Вижте…, вижте… Извинявайте, госпожо Цънцарова, нали знаете, че аз не живея на Марс.
     Ето, може би миналата седмица се пусна една много хубава новина, за едно момиченце циганче българско, което в една от западните страни, не знам в Белгия ли беше или в Холандия, в някакъв Университет, завършва със златен медал!!!
     Никой не обобщава.
     Аз в Бургас, когато работих в специалността „Социални дейности“, бях и завеждащ катедра, винаги в курсовете имаше по двама-трима-четирима циганчета и те бяха като правило от най-добрите и мотивирани студенти!!!
     Кой е …, защо ми се придава това, че аз обобщавам?
     Защо не се чуят лекциите, за да видят, че винаги навсякъде правя уговорката, че когато говорим за негативни варианти, винаги говорим за част от общността, за някаква много характерна част от дадена общност?


Цънцарова: Евреите ги наричате „привилегировано малцинство“. Такова ли са?

Проф. Михаил Мирчев: От гледна точка на статистиката – да.
     Значи, там се закачих с тях по един въпрос. Те са около 3 хиляди, мисля, официално. А реално тези, които са евреи, но още не са получили правоспособност от Израел като евреи, може би са около 10 хиляди души. Не знам какъв процент е, не съм дори се опитвал да изчислявам.
     От друга страна, в елита на обществото, те са хора, които заемат изключително голямо количество влиятелни позиции – в политиката, в депутатското тяло, в партиите, в корпорациите, в медиите…


Цънцарова: Ама това, защото са евреи ли е или защото те имат личностни качества, които…

Проф. Михаил Мирчев: Защото са много специфична от културна и традиционна гледна точка – малцинство или те дори не желаят да бъдат малцинство, но са такава по-малка група от населението...
     Казах на студентите „Защо?“.
     Защото в тази общност се учи от съвсем малък, защото те учат на цигулка, защото те учат на много езици. Защото ти вкарват в мозъчето, детското, идеята, че само с огромното си образование и начетеност и, ако имаш талант, да можеш да си проявиш своя таланта, ти ще успяваш в живота.
     А другите неща – че има някакви еврейски организации – те помагат.
     Но общността като цяло е това – евреите в голяма степен са си заслужили елитарния социален статус. Това е моята…
     Какво осъдително тук има?


Цънцарова: Не …, просто защото не се дължи на факта, че са евреи, а заради културата и навиците които имат тези хора…

Проф. Михаил Мирчев: Те се дължат точно защото са евреи.
     Защото като погледнете другата много цивилизована малцинствена група – арменците, там също има подобен много цивилизован културен модел, но евреите са по-нависоко.
     Като погледнете българите също го има, но като цяло ние сме на по-ниско равнище.


Цънцарова: А афганистанците и пакистанците, които казвате, че имат „примитивни културни норми още от VII век“…

Проф. Михаил Мирчев: Ами вижте, ами планинските пустини на Афганистан.
     Там дори още със скотовъдство не се занимават, те не са стигнали дори до уседналото земеделие, това е типична… Плюс религиозния фундаметализъм – това е култура от VII век. Това са фактите.


Цънцарова: Вие преподавате, обаче, на хора, които ще стават социални работници. Те ще работят тъкмо с малцинствени групи, с бежанци, които стигат до нашата държава…

Проф. Михаил Мирчев: Ми, трябва да знаят с какви хора ще работят.


Цънцарова: … роми на които казвате, че им трябва диктатурка.

Проф. Михаил Мирчев: Не, това е казано между нас, изпусната дума.
          Ще се извиня за тази дума. Ако това толкова дразни…


Цънцарова: Само за нея ли ще се извините?

Проф. Михаил Мирчев: Ами, не знам. Може би, единствено тази дума действително много дразни, защото все пак ние живеем в либерално-демократичен модел.
     И би трябвало, въпреки че има много недъзи нашия модел, но да си го оправим и да си остане такъв. Може би единствено за тази дума.
     Други думи има, които са на границата на лошото тълкувание. Но ако се гледат лекциите, това са 8 лекции, това са 7 часа, и се види какъв е общият им дух – не бих се отказал.


Цънцарова: Добре. Притеснява ли Ви, че десни и консервативни националисти застават във Ваша подкрепа, но не и леви хора?

Проф. Михаил Мирчев: Има и много леви хора.
     Вижте, в няколко поста, примерно, само на моята стена има по 300, по 400 харесвания. Има стотици реплики: „Ние подкрепяме, ние подкрепяме“. Там има много леви хора…


Цънцарова: Ще се откажете ли от преподавателското си място?

Проф. Михаил Мирчев: Мога да се откажа само по една логика.
     Ако моите колеги от Университета казват: „Няма, принципно осъдителни неща няма, но все пак по повод на проф. Мирчев се създаде репутационен проблем“. Тогава аз мога да кажа на моите колеги от Факултета: „Добре, оттеглям се от тази дисциплина. Не защото има основание обвинението, а за да не Ви създавам на Вас колегиален проблем.“ При това условие, бих го направил.


Цънцарова: Говорихте ли с ректора на Софийски университет?

Проф. Михаил Мирчев: С ректора на Софийски университет говорих, с моя ректор говоря. Те са си възложили разглеждане на казуса на своите Етични комисии.
     Те, ректорите, като персони все още не заемат позиция. Но те са си възложили, в двата университета си има етични комисии, които...
     Самата комисия трябва да даде аргументацията. Преди това да изгледа пълния цикъл от 8 часа лекции, да си даде становище и тогава ректорските ръководства ще вземат някакво становище.


Цънцарова: И Вие ще се съобразите с решението?

Проф. Михаил Мирчев: Естествено. Аз съм лоялен човек.


Цънцарова: Благодаря. Проф. Михаил Мирчев гост в „120 минути“.

Проф. Михаил Мирчев: Аз Ви благодаря за коректния разговор.


Край на интервюто




БЕЛЕЖКИ от проф. Михаил Мирчев:

     За това интервю бях поканен много любезно и коректно от редактор на предаването.
     Бяха предоставени достатъчно минути от скъпото време на БТВ, за да се обсъжда скандала и обвинителния казус. За това благодаря на Телевизията.

     Имаше реакции от много хора, че г-жа Цънцарова е била грубо тенденциозна, че ме е прекъсвала, че накрая премина към накъсано блиц-интервю, за да може да си зададе всички сценарно предвидени въпроси към мен.
     С това аз НЕ се съгласявам. Г-жа Цънцарова не можеше да проведе това интервю по друг начин – в тази обстановка, при такава медийна обща кампания, под императивите на политическата коректност.
     Мисля дори обратното, че г-жа Цънцарова бе максимално балансирана във въпросите си към мен, уважителна в поведението и обноските си, предостави ми възможност да кажа ясно важни неща – макар и съвсем лаконично, но те бяха казани, от мен и в моя защита. За това лично благодаря на г-жа Цънцарова.

     Само имам едно неразбиране. Защо бе спомената подкрепата към мен от така нар. „консервативни“ политически сили, а бяха пропуснати другите студенти от Софийски университет, също от Юридически Факултет, които също не са мои студенти, а реагиращи по принцип, които също имат свое Отворено писмо. В него те опровергават основателността на обвиненията срещу мен от страна на колегите им от „Студентско общество за равенство“. Това второ студентско писмо е от 12 ноември – 3 дни преди предаването, и БТВ би следвало да е била осведомена за него.
     Приемам това за редакционен пропуск. НЕ го възприемам като тенденциозност спрямо мен и спрямо обсъждания на екран казус.


     ОБОБЩЕНО,
     нека още веднъж благодаря на БТВ, на „120 минути“, лично на г-жа Цънцарова
     за възможността за това интервю.
     То даде публичност на казуса от моя гледна точка.
     Това е в духа на демокрацията и публичността!!!









Обратно в началото






ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ
23-24 ноември

Юбилейна международна научна конференция посветена на 25 години от създаването на катедра и специалност “Политология“ в УНСС „Политологията пред глобалните и националните предизвикателства в началото на XXI век“

Тема на доклад: Връщане към национална идентичност: самосъхраняване във вълните на преселението на пред-индустриалните народи



Facebook страница
Youtube канал